..............................



..............................

25/08/10 - Foppolo,BG, Italy

EUROPEAN CHAMPIONSHIP: what is going to happen?
The 2010 European Trials championship is again on the go for his last round scheduled at Tanvald, Czech Republic, on 29th of August.
After five fascinating rounds through Italian mountains, Spanish shores, Polish green fields, and still high mountains as Pyrenees’ in Andorra and Alpes again in Italy, the situation in both classes is very uncertain.
In the European Top class, the escape of Italian Matteo Grattarola, on Sherco, who won the first round and stretched his lead round by round until the debacle of the last competition disputed on Italian soil, was successful reached by British Alexz Wigg, belonging to Italian team Top Trial Team, on Beta, who on the contrary started very bad at Coazze, Italy, but gained terrain and courage, improving his riding in the attempt to chase Grattarola.
The odd man out is Jack Challoner, an other British rider team mate of Wigg , still on Beta. He chases the twos, 8 points behind, but his great form showed in the lately competitions put him with the same chances of his rivals for the title.
Therefore there are three riders fighting in the top class, but not less interesting is the Junior class, where the battle is restricted to two: Spanish Pol Tarres, nephew of seven time world champion Jordi, on GasGas and British Jack Sheppard, on Beta.
Just one point separate the twos in favor of Tarres. Sheppard won the first two rounds, while Tarres got three wins in a row but his smooth advantage in the overall standing is not sufficient in case of victory of his rival to clinch the title.
Behind them, but even able to beat Tarres in the first round when finished runner-up, Italian Giacomo Saleri, on Beta. He could take the chance to beat both, because quite distant to fight for the title, he will be able to ride quiet and without any pressure.
For sure, this nineteenth championship has been appreciated a lot by all the riders for having been stuck to the old wise rules. The time limit of 90 seconds (instead of 60, adopted in the world champ) , the starting order where the top riders has fairly gained to be the last ones, and the chance to test the terrain of the sections, walking into it, before entering on his own bike, are strong points on where Trials can not permit to change, above all in this particular moment of general crisis.
On the eve of this Czech Republic final appointment, on the scene the Women and the Youth classes. With any chance, Spanish Laia Sanz will be crown for ninth time European Champion among the women , while between the Youth riders, the odds are for Spanish Jorge Casales Carrasco.


CAMPIONATO EUROPEO: chi vincera'?
Riprende il Campionato Europeo Trial 2010 per il suo ultimo appuntamento a Tanvald, Repubblica Ceca il 29 di agosto. Dopo cinque accattivanti prove attraverso le Alpi, le coste spagnole, la verde Polonia ed ancora montagne pirenaiche ed alpine, la situazione in entrambe le classi è molto incerta.
Nella classe sovrana, la fuga di Matteo Grattarola, su Sherco, che ha vinto la prima gara, incrementando poi sempre il suo vantaggio, fino alla debacle dell’ultima prova disputata sul suolo amico, è stata annullata dall’inglese Alexz Wigg, del Top Trial Team, alla guida di una Beta, che viceversa era partito in sordina a Coazze, ma poi ha iniziato una rimonta culminata con il raggiungimento del leader Grattarola.
A fare da terzo incomodo, un altro inglese dello stesso team di Alexz, Jack Challoner, anch’egli su Beta. Insegue i primi due, staccato di 8 punti, ma avendo mostrato di essere in gran forma negli ultimi impegni, ha tutte le carte in regola per combattere per il titolo.
Dunque tre piloti in lotta nella classe regina, ma non meno interessante sarà la classe Junior, dove per il campionato sono ancora in gioco in due: lo spagnoloPol Tarres, nipote del sette volte campione del mondo, Jordi, su GasGas e l’inglese Jack Sheppard, su Beta. Solo un punto separa i due, a favore di Tarres. Sheppard ha vinto le prime due gare, mentre le ultime tre sono andate a Tarres, ma il suo vantaggio è così esiguo che non è sufficiente in caso di vittoria del rivale a garantirgli il titolo. Alle loro spalle, ma anche capace di aver battuto Tarres alla prima prova, finendo giusto alle spalle del vincitore, Giacomo Saleri, su Beta. Potrebbe essere il “cavallo” vincente visto che non essendo in lizza per il campionato, potrà fare una gara tranquilla, senza alcuna “pressione”.
Di sicuro, questa diciannovesima edizione del campionato è stata particolarmente apprezzata da tutti i piloti per aver voluto mantenere i vecchi saggi regolamenti. Il tempo limite di 90 secondi (invece dai 60 adottati al mondiale), l’ordine di partenza in cui i migliori si sono guadagnati il giusto diritto di essere gli ultimi, e la possibilità di entrare in zona a piedi per saggiare l’aderenza sugli ostacoli, prima di affrontarli in moto, sono da sempre punti fermi che il Trial non può permettersi di cambiare, soprattutto in questo momento di crisi generale.
Alla vigilia di questo appuntamento finale, saranno di scena le donne ed i giovanissimi. Con ogni probabilità la spagnola Laia Sanz sarà incoronata per la nona volta campionessa d’Europa fra le donne, mentre fra i giovani, i favori del pronostico sono per lo spagnolo Jorge Casales Carrasco.


Campionato/Overall Standings: EUROPEAN CHAMPIONSHIP-- JUNIOR CHAMPIONSHIP-- OVER 40 CHAMPIONSHIP--

WOMEN CHAMPIONSHIP-- YOUTH CHAMPIONSHIP--

Matteo Grattarola
Alexz Wigg
Jack Challoner